Monday 3 March 2014

Penggunaan gadjet


Teks: Noor azma Abu Bakar



Sebagai seorang ibu, tugas mendidik anak bukanlah sesuatu yang mudah. Saya hanya ingin berkongsi pengalaman membesarkan dan mendidik anak.  Pengalaman serta idea yang dihuraikan ini adalah berdasarkan pembacaan dan pengalaman peribadi. Situasi mungkin berbeza bagi sesetengah individu.

Saya pernah berpendapat bahawa pengunaan gadjet seperti Samsung tab dan Ipad berguna dalam meransang kognitif anak-anak. Ia sebenarnya agak benar tetapi hanya dalam peratus yang sangat kecil berbanding mendedahkan anak kepada situasi sebenar ataupun aktiviti berkonsepkan hands-on. Dengan bermain permainan komputer, anak menjadi semakin cekap dalam mengunakan minda terutamanya permainan yang berstrategi dan daya fokus mata juga meningkat.

Walau bagaimanapun, semakin lama pengunaan gadjet, anak menjadi semakin pasif dan kurang berinteraksi dengan ibu serta bapanya. Ipad dibawa kemana sahaja sehinggakan untuk tidur adalah sesuatu yang agak mencabar di mana anak sanggup berjaga untuk bermain. Sampai pada satu tahap, saya menyesal kerana memperkenalkan gadjet kepada anak kerana kurangnya penglibatan dalam dunia realiti.

Saya telah mencuba pelbagai cara untuk menghentikan tabiat anak yang leka bermain permainan video memandangkan banyak keburukan yang diperolehi berbanding kebaikan. Saya beransur-ansur mengalihkan perhatian anak kepada dunia sebenar. Setiap petang, gadjet akan disorokkan dan saya memujuk anak agar bermain di halaman. Pada awalnya, ia agak sukar tapi lama-kelamaam, dengan pujukan dan inisiatif bersama suami isteri, anak penulis beransur-ansur mengurangkan masanya dengan gadjet. Kadang-kadang tanpa disedari anak, penulis menyorokkan gadjet dan memberikan tugasan kepada anak supaya dia lebih yakin. Contohnya, ajak anak membantu di dapur walaupun hanya mengacau tepung di dalam bekas, menyusun gelas plastik, membasuh kereta, mengemaskan mainan dan bermacam lagi.

Alhamdullillah, berkat usaha dan kesungguhan penulis bersama suami, anak tidak terlalu asyik bermain gadjet lagi. Gadjet hanya diberikan apabila anak berjaya menyempurnakan sesuatu tugasan dan terdapat had masa bagi penggunaannya.

Nasihat penulis kepada ibu bapa yang ingin memberikan gadjet untuk anak mereka, tidak perlulah. Dengan memberikan gadjet, kita mungkin lebih mudah di mana tidak perlu melayan kehendak mereka. Akan tetapi, mereka akan terus hanyut di dalam dunia mereka sendiri. Eloklah kita bimbing mereka, ajak mereka melakukan aktiviti bersama walaupun aktiviti yang mudah, berinteraksi dengan mereka, dedahkan mereka dengan dunia luar. Ini akan dapat meransang kelima-lima deria mereka serta meningkatkan keyakinan diri. Keadaan ketika kita kecil dan zaman di mana anak kita kecil sudah jauh berbeza. Dulu, segalanya adalah tentang penglibatan kita, sekarang budak-budak lebih banyak menghabiskan masa dengan tv dan gadjet. Ia bergantung kepada kita sebagai ibu bapa bagi memastikan anak-anak kita merasai pengalaman yang tidak dapat dilupakan ketika waktu kecil mereka. 

Dapat dirumuskan di sini, penggunaan gadjet mengurangkan nilai-nilai yang baik yang perlu ada di dalam sesebuah keluarga. Masa berkualiti yang patut diluangkan akan berkurang dan pelbagai lagi kesan negatif mungkin timbul. Terdapat banyak bahan bacaan di internet terutamanya dari pakar kanak-kanak bagaimana penggunaan gadjet boleh mempengaruhi anak-anak.sebagai ibu bapa, kita patut meluaskan pengetahuan dan cuba menangani kerenah anak-anak tanpa perlu mengambil jalan mudah seperti melambakkan mereka dengan teknologi.

No comments: