Tuesday 27 May 2014

Tips penjagaan anak demam

Mama demam dah 3 hari skali dengan hidung dan telinga tersumbat. Semalam berjangkit pulak kat si kecik Aisyah. Suhunya sangat panas. Bila dah hampir 4 jam naik balik secara mendadak. Bila pergi klinik mlam ini, doktor sahkan terdapat ulser kt tekak di mana hampir separuh tertutup disebabkan overheat atau terlalu panas. Telinga dua-dua bengkak. Kasihan.si kecik menangis setiap masa. Hanya mahu didukung dan menyusu sambil dipeluk. Doktor kata hari ini sahaja sudah berbelas kes yg sama. Bulan 6 ni pula dijangka akan bertambah teruk kepanasan dan kemarau. Kasihan anak-anak kecil kita. Marilah berdoa semoga musibah musim pnas ni segera reda. Kite pun tak tahan kepanasan ni, apatah lagi anak-anak kecil.

Di sini ingin saya kongsikan tips yang mungkin berguna dalam menjaga dan meredakan demam anak-anak. Ini berdasarkan saranan doktor yg biasa merawat anak saya. Lain doktor mungkin lain saranannya.

1. Mandikan dengan kerap dan bukan rendam dalam air kerana dibimbangi terjadinya hipotermia memandangkan suhu boleh jatuh secara mendadak.
2. Bukak aircond supaya suhu dalam rumah sejuk. Ini bertujuan bagi memudahkan suhu panas dari badan keluar.
3. Spray air kat badan anak supaya lembab dan sejuk.
4. Kerapkan minum air supaya tidak terhidrasi.
5. Basahkan atau jaang kepala anak dan tempat lipatan seperti siku dan belakang lutut.
6. Untuk ubat pula, maksimum boleh diberi kepada anak dalam 4 jam sekali paking maksimum pun 3 hari dan kemudian kurangkan kepada 6 jam dan kemudian 8 jam. Jika suhu sudah berkurang, maka tidak perlulah 4 jam sekali sehingga tiga hari.
7. Jika suhu badan anak terlampau tinggi, bolehlah digunakan ubat panadol yang dimasukkan dari bawah. Akan tetapi, jika tidak terlalu tinggi, eloklah digunakan ubat makan sahaja kerana penggunaan ubat yang dimasukkan dari bawah secara kerap boleh menyebabkan keradangan.
8. Ubat makan dan masuk bawah boleh digunakan secara selang seli bagi kes penggunaan ubat selang 4 jam.

Ini adalah beberapa tips yang diberikan oleh doktor yang dapat saya kongsikan.
Insyaallah nanti saya akan berkongsi tentang khasiat berurut bagi kanak-kanak yang selalu demam urat. Ini boleh dikenalpasti bilamana anak demam petang ke malam dan semakin teruk pada waktu malam tetapi siang tidak.

No comments: